TREDJE ALTERNATIV? Slik kan Filipstad bli seende ut, om dette blir et tredje alternativ. ( ILLUSTRASJON Arne Sødal og Niels Torp)

Vil ha et grønt og bilfritt Filipstad

– Plan- og bygningstetaten og Oslo Havns forslag umuliggjør at motorveien noensinne blir lagt i tunnel, sier sivilarkitekt Arne Sødal. Det vil velforeninger og arkitekter gjøre noe med.

PLANSMIE: Arne Sødal og Audun Engh håper at Plansmie-forslaget blir tatt på alvor av politikerne.

FILIPSTAD: – Alle byplaner er kompromisser der man må svelge kameler, sier sivilarkitekt Arne Sødal.

Facebook-knapp kommer her

Han har sammen med arkitekt Niels Torp på initiativ fra Velforeninger i strøket, Skarpsno og Gimle-vel jobbet seg gjennom et alternativt forslag, som kan regnes som et tredje alternativ til Filiptad-utbyggingen, om politikerne ønsker å trykke dette til sitt bryst.

– Vi har jobbet i flere dager med Plansmie, sier Audun Engh, som også sitter i styringsgruppen for prosjektet.

Her har innspill kommet fra nær og fjern, velforeninger, beboere og alle interesserte har kunnet delta i prosessen, mens arkitektene lager byplaner og forslag foran øynene på folket. Plansmie er en arbeidsmetode for byutvikling, med lokalbefolkning og fagfolk i skjønn forening.

Bred støtte

De viktigste endringene som de vel 80 frammøtte på folkemøtet på Ruseløkka skole torsdag 29. mars i det nye forslaget gikk god for, går ut på å tenke mer helhetlig.

Man ønsker å slå sammen områdene Filipstad og Frognerstranda ved å lage en senketunnel som går fra Filipstad og under hele Frognerkilen. Motorveien blir borte fra gateplan, og området blir benyttet til bolig, grønt og friluftsområder i stor skala.

Dette er det ikke tatt høyde for i de to allerede foreliggende alternativene til Oslo Havn og Plan- og bygningsetaten, forteller Sødal.

Helhetlig?

– Det er dessverre slik at byutviklingen i Oslo skjer på bestilling fra eiere, hvor kommersielle mål og interesser ofte går på bekostning av en helhetlig byutvikling, sier Sødal som sammen med Engh håper at politikerne vil ta deres alternative plan på alvor.

– Jeg håper at de ikke vil plukke litt fra alle forslagene, for det blir bare hummer og kanari, sier Sødal videre.

– Hvis noen av de to alternativene blir vedtatt vil det være det verste miljøovergrepet noensinne, sier Engh.

I mange år har bydelsutvalget i Bydel Frogner ønsket å legge motorveien under lokk og forskjønne strandpromenaden på Frognerstranda, og dette forslaget er fullstendig i varetatt i den alternative planen.

Vi har senket høyden på nybyggene, slik at vi ivaretar harmonien mellom den nye og den gamle bebyggelsen. Siktilinjene er ivaretatt, og etasjene er lavere enn i de andre forslagene, sier Sødal.

I tillegg er fergeterminalen flyttet vekk fra småbåthavnen, og grøntområder blir prioritert, samtidig som forlengelsen av strandpromenaden blir framtredende i forslaget.
 

 

På dittOslo.no nå