TESTVINNER

TESTVINNER: Opel Zafira er rett og slett en smart bil. (Alle foto: Øivind Skar)

Dette er en familiefavoritt

Opel Zafira er den beste kompakte flerbruksbilen for barnefamilier.

FIRE I TEST

FIRE I TEST: Testvinner Opel Zafira i forgrunnen. Bak Ford Grand C-Max, VW Touran og Peugeot 5008.

PEUGEOT 5008

PEUGEOT 5008: Komfortabel bil med mye plass.

VW TOURAN

VW TOURAN: Gammel traver som henger godt med.

FORD GRAND C-MAX

FORD GRAND C-MAX: Ny og moderne, men med litt for mange kompromisser som sjuseter.

OPEL ZAFIRA

OPEL ZAFIRA: Beste kompakte flerbruksbilen for barnefamilier.

ZAFIRA

ZAFIRA: Strålende plass i baksetet selv for voksne folk.

TOURAN

TOURAN: Men hvor gjør man av bagasjeromsdekselet?

Med Zafira fortalte Opel verden hva kompakte flerbruksbiler for folk flest burde inneholde – og hvilke praktiske løsninger man kunne forvente av sjusetere i denne klassen. Så overlegen var Zafira da den ble lansert i 1999, at både Ford og Volkswagen valgte å utsette sine planlagte biler og begynne på nytt.

God funksjonalitet

Men konkurrentene kom sterkt tilbake, og med andre generasjon av Zafira i 2005 var løpet kjørt – Zafira ble forbikjørt. Ikke minst VW Touran festet grepet om norske bilkjøpere da den dukket opp tidlig i 2003. Touran ble en bestselger, ikke minst fordi den akkurat klarte klassekravet som omgjorde bilen til lavskattet varebil med grønne skilt.

Nå er Opel her med tredje generasjon Zafira, som vi sammen med bladet BILs team har testet mot VW Touran og Peugeot 5008 og Ford Grand C-Max. Dette er en bilklasse hvor de fleste velger modeller med dieselmotor, så det har også vi gjort.

Generelt kan man si om bilene at de alle tilbyr mye plass til folk og bagasje, spesielt som fire- og femsetere. De to bakerste setene ligger sammenfoldet i gulvet. Her er det tenkt mange kreative tanker for å gi god funksjonalitet. For barnefamilier er dette derfor supre biler: Bare å laste inn. Alle sitter høyt. Gode å kjøre er de også.

Men tredje seterad forblir ikke annet enn nødseter for store barn og voksne. Testbilene er alle for korte til å gi fullverdig plass bakerst.

Opel Zafira

Zafira er lengre, bredere, rommeligere og mer funksjonell enn forgjengeren, og har best plass i tredje seterekke. Men bilen veier hele 156 kilo mer enn Peugeot 5008, som er testens letteste. Likevel forbrukte Zafira minst diesel: 0,56 liter/mil.

Zafira inneholder elementer som gir en touch av premium bilopplevelse. Ikke minst forsetene med forlengbar sittepute er verd hver eneste krone de koster ekstra. Bilen kan også leveres med panorama frontrute som slipper nesten hele solen inn.

Best liker vi likevel midtseteløsningen hvor de to ytterste setene skyves bakover og mot midten av bilen. Samtidig fjernes midtsetet. Dette gir med et par håndgrep kongelig plass i baksetet. Løsningen er identisk med den Opel utviklet til lillebror Meriva.

Men bakdørsløsningen fra Meriva – med bakdører som åpner bakover – er ikke overført til Zafira, som har helt vanlige bakdører. Kanskje var likevel ikke Meriva-dørene den suksessen Opel hadde håpet på?

Peugeot 5008

En flott, ganske stor og godt utstyrt bil. Vår hadde som eneste i testen headupdisplay, det vil si en liten og gjennomsiktig skjerm mot frontruten hvor viktig kjøreinformasjon vises. Smart, sikkert og om få år standard utstyr i alle biler.

At bilen har radar som varsler avstanden til forankjørende, men ikke bremser bilen slik Volvos «City Safety»-teknologi gjør, er utenfor vår forstand. Kun en kobling mellom elektronikk og bremser skal til for å gjøre kjøringen betydelig sikrere.

5008 mangler koppholdere foran. Også det er ufattelig for de av oss som har kaffeavtale.

Men bortsett fra de forannevnte innvendingene kan vi leve greit med Peugeot 5008. Bra kjører den, og med høy grad av komfort. Testteamet konkluderer med at 5008 gir mye bil for pengene.

VW Touran

Dette er bilen alle måler seg mot i dag, og historisk den desidert mest kjøpte flerbruksbilen i Norge. I løpet av de ni årene Touran har eksistert, er det kommet 34.500 av den til landet, bruktimport inkludert.

Fortsatt henger Touran godt med og selger bra. Og ingen lager smartere automatgirkasse (DSG) enn VW. De individuelle midtsetene kan tas ut, men det er tvilsomt om Touran-eierne gjør det annet enn i helt spesielle tilfeller. Bilen er den eneste som ikke gir flatt lastegulv når setene legges ned.

Vi tror innredningen i neste generasjon av Touran blir smartere.

Ford Grand C-Max

C-Max bygges i kort og lang versjon. Den korte har fem sitteplasser, den lange (Grand C-Max) laster sju. Grand C-Max kjører best av de fire testbilene fordi den har mest presis styring. I tillegg har Ford sportsliggjort bilen på grensen til det ukomfortable for en flerbruksbil.

Skinnsetene falt heller ikke i smak hos testpanelet. Det gjorde derimot skyvedørene bak, som gjør det lekende enkelt å komme inn og ut av baksetene (alle fem). Testteamet mener at Grand C-Max er strålende som fireseter, brukbar som femseter og nærmest ubrukelig som sjuseter.

Grand C-Max føles veldig moderne og ny, og er eneste med varme i frontruta. Det var likevel ikke nok til å unngå bunnplassering denne gang.

 

På dittOslo.no nå