RASER MOT DYRERE BILLETTER: 7000 ungdommer fra hele landet støtter Natur og Ungdom Oslo i uttalelsen «Styrk kollektivtilbudet i Oslo». – Oslo har et enormt behov for et større, mer effektivt og attraktivt kollektivtilbud, sier leder av Natur og Ungdom Oslo, Eir Nerland. (FOTO: Privat)

620 kroner for månedskort

620 kroner er ny pris på månedskort. Også andre billettpriser øker. 7000 ungdom er i harnisk.

Arkiv

- BURDE VÆRT UNNGÅTT: - Dette er åpenbart et tiltak som kunne og burde vært unngått om Ruter hadde fått tilstrekkelige midler fra byrådet, kommenterer John André Storebø, 1. Sentralstyremedlem Senterungdommen. (Arkiv)

Nye billettpriser fra 1. februar:

Forhåndskjøpt enkeltbillett voksen: Økes fra 28 til 30 kroner

Ombordkjøpt billett, voksen: Økes fra 44 til 50 kroner

Månedskort, voksen: Økes fra 590 til 620 kroner

Årskort, voksen: Økes fra 5900 til 6200 kroner.

Se alle de nye billettprisene på Ruters hjemmesider.

OSLO: Natur- og ungdom raser mot prisøkningen som skal gjelde fra første februar.

– Jeg er miljøverner, og det er utrolig viktig at Oslo styrker kollektivtilbudet med tanke på at det lever minst 100 000 nye borgere i Oslo om ti år.

Facebook-knapp kommer her
Det sier Eir Nerland, leder for Natur og ungdom Oslo.

Under landsmøtet stilte 7000 medlemmer seg bak uttalelsen «Styrk Kollektibtilbudet i Oslo». I uttalelsen refses bystyret for kuttet til kollektivtransport.

200 kroner for månedskort

– Venstre har programfestet at de vil blant annet «gjøre månedskort billigere for både reiser i byen og inn i byen for å få flere reisende», og å «opprette flere busslinjer med femminutters grunnruter». Jeg tror mange som valgte Venstre i høstens valg er skuffet over resultatene fra Elvestuen, raser Nerland.

Natur og Ungdom ønsker lavere priser, blant annet at månedskort for ungdom skal koste 200 kroner.

– Det skal ikke være dyrt å ta buss, trikk eller bane, men rimelig og effektivt. Det er kjempeviktig at Oslo går foran som en foregangsby for resten av Norge. Vi må vise at vi bryr oss om miljøet og klimakrisen, og at vi satser på grønne fremkomstmidler, sier Nerland.

LES OGSÅ: Ruter får ikke mer penger

Mindre buss, mer bil

Ap politiker Abdullah Alsabeehg og SpU politiker John André Storebø er begge oppgitt.

– Selv om samferdselsbyråden lovet at prisene ikke skulle øke med mer enn 3,3 prosent, ser vi nå at økningen er på cirka 5 prosent. Når Oslo risikerer store kutt i busstilbudet i tillegg, kan ikke vi kalle det hele en storsatsing på kollektiv, slik Venstre lovet i valgkampen, sier Alsabeehg.

Han forteller at Ap har blitt kontaktet av flere personer som er engstelige for nedleggelse av lokalbussene.

LES OGSÅ: - Ikke ta bussen vår

– Ruter er nødt til å øke prisene på kollektivreiser for å kompensere for lave inntekter. Dette er åpenbart et tiltak som kunne og burde vært unngått om Ruter hadde fått tilstrekkelige midler fra byrådet, kommenterer Storebø.

Han tror at flere vil velge bil når billettprisene øker.

– Et økt antall bilsjåfører vil bare gi økte utgifter i form av flere veier, tunneler og andre ekstremt dyre prosjekter som må til for å unngå trafikkproblemer

LES OGSÅ: Ap: 700 kroner for månedskort. Venstre: Max 609, 47 kroner

 

På dittOslo.no nå